
Na rynku dostępne są kostki brukowej o grubości 4 cm (chodniki, alejki), 6 cm (samochody osobowe i dostawcze), 8 cm (samochody ciężarowe), 10 cm (place,drogi o częstym ruchu samochodów ciężarowych). Niektóre firmy posiadają w swoim asortymencie kostki o grubości 5 cm i 7 cm w wybranych kształtach. Z praktyki kostkę o grubości 4 cm możemy odradzić, pomimo,że w niektórych częściach kraju fabryki produkują nawet 80% całej produkcji kostki 4 cm (POLBRUK Rzeszów). Kostka o grubości 4 cm jest ok. 3 – 4 zł tańsza od kostki 6 cm, dostępne są głównie dwa kształty do wyboru (Nostalit i Holland) oraz wytrzymałość kostki niestety nie jest zadawalająca. Na posesjach prywatnych głównie powinna być układana kostka o grubości 6 cm – nawet kiedy nawierzchnia jest eksploatowana przez samochód typu szambiarka (do 18 ton DMC) oraz samochody z węglem lub drewnem kominkowym. Ważniejsza od kostki jest tak naprawdę podbudowa (patrz pkt 2). W przypadku źle wykonanej podbudowy będzie pękać kostka zarówno 6 cm jak i 8 cm. Kostki 8 cm oraz 10 cm zalecane są na place lub drogi gdzie głównie odbywa się ruch ciężarowy.
Czyli serce nawierzchni. Powinna być dobrana nie tylko do pojazdów, które będą eksploatowały nawierzchnię ale również do terenu na którym będą prowadzone prace brukarskie. W przypadku terenów suchych i eksploatowanych przez samochody osobowe i dostawcze wystarczy sama stabilizacja cementowo-piaskowa (CEMENT + PIASEK 0-2 mm). W przypadku terenów podmokłych lub eksploatacji przez samochody ciężarowe powinna być dodatkowa wykonana warstwa z kamienia łamanego (dolomit, kwarcyt), suchego betonu lub mielonego kruszywa betonowego. Dodatkowo można zastosować geowłókninę o gramaturze co najmniej 120 g/m2 w celu obniżenia prawdopodobieństwa powstawania kolein.
Kostka brukowa, nawet ta najładniejsza jest… tylko betonem. Dlatego powinna być układana w miejscach w których będzie eksploatowana, opaskach wokół budynków oraz ewentualnych miejscach parkingowych – należy unikać„zabetonowywania” posesji. Trzeba wystrzegać się tzw. „martwych pól”, w których położona kostka i tak nie będzie nigdy używana. W takich miejscach można wkomponować zieleń – obniży to cenę końcową oraz nada nawierzchni estetyczny wygląd. Warto również na sucho sprawdzić gdzie jeździmy samochodem, jak wjeżdżamy do garażu, jak dochodzimy do domu, żeby kostka była położona w miejscach przez nas eksploatowanych.
Bo tak naprawdę od naszej wyobraźni zależy estetyka nawierzchni z kostki brukowej. Wiele efektów uzyskuje się przez zabawę różnymi kształtami kostek brukowych, kolorami oraz umiejętnym połączeniu ich z zielenią (zapraszamy do obejrzenia naszej galerii). Można wykonać niezwykle ładne prace przy niedużym koszcie pod warunkiem kreatywności oraz wyobraźni. Wykonanie projektu nawierzchni pozwoli ustalenie wszystkich szczegółów przed rozpoczęciem prac.
Tak naprawdę ma znaczenie głównie wizualne jednak z paroma wyjątkami. Kostki drobne, o małej powierzchni gorzej przenoszą obciążenia, dlatego nie wskazane są w miejscach, które są eksploatowane przez samochody ciężarowe. Kostki z posypką granitową są gorsze w utrzymaniu czystości dlatego nie wskazane są na całej powierzchni gdzie wjazd jest z drogi nieutwardzonej. Mitem jest natomiast uwaga, że kamień z posypki wyciera się. Warto również wspomnieć o kostkach typu colormix (tzw. melanże kolorystyczne), które charakteryzują się różnymi odcieniami. Poza oryginalnym wyglądem nawierzchni warto pamiętać, że na tego typu kostkach brud jest mniej widoczny ! Może warto zastanowić się nad tymi kolorami…